24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan

Σινεφίλ και μη γνωρίζουν πως αυτόν τον καιρό Κορέα και Ελλάδα βρίσκονται σε ρυθμούς σινεμά! Το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας θα ξεκινήσει τις προβολές του στις 19 Σεπτεμβρίου με την ήδη βραβευμένη ταινία ‘Parasite’ (기생충) του Κορεάτη σκηνοθέτη Bong Joon-ho, ενώ μόλις λίγες εβδομάδες απομένουν για το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan (부산국제영화제 – Busan International Film Festival – BIFF). Για δέκα ημέρες, από τις 3 έως και τις 12 Οκτωβρίου, το φιλότεχνο Μπουσάν θα φιλοξενήσει και πάλι μια απ’ τις πιο ξεχωριστές γιορτές του παγκόσμιου κινηματογράφου. Aυτήν τη χρονιά μάλιστα θα μαγέψει το κοινό μ’ ένα πρόγραμμα γεμάτο καινοτόμες προσθήκες, ρεκόρ αλλά κι επετειακές εκδηλώσεις.

Busan skyscrapers and port view with boats at noon
Busan

Διοργανωθέν πρώτη φορά το 1996, πρόκειται για ένα απ’ τα σημαντικότερα ετήσια φεστιβάλ της Ασίας. Κατά τη διάρκειά του, απονέμεται μια σειρά από σημαντικά βραβεία αλλά πραγματοποιείται και πλειάδα προβολών ταινιών τόσο απ’ το χώρο του ασιατικού όσο και του παγκόσμιου κινηματογράφου. Αποστολή του φεστιβάλ είναι ν’ ανακαλύπτει νέες κινηματογραφικές παραγωγές από την Ασία και να τις προωθεί παρουσιάζοντάς τες στο κοινό.

Στα πλαίσια του BIFF λειτουργεί και η πλατφόρμα BUSAN–ένα πεδίο δικτύωσης των ανεξάρτητων κινηματογραφιστών που αναζητούν συνεργασία με συντελεστές της βιομηχανίας του σινεμά–αλλά και πολλές άλλες αξιέπαινες πρωτοβουλίες: η Ασιατική Ακαδημία Κινηματογράφου (AFA), το Asian Project Market (APM), το Asia Cinema Fund (ACF), και φυσικά το Asian Film Market (AFM). Το τελευταίο, ειδικότερα, καλύπτοντας όλα τα στάδια της παραγωγής μιας ταινίας (από τη χρηματοδότηση ως την πώληση και διανομή), αναμένεται ν’ αποτελέσει και φέτος ένα ενεργό forum δικτύωσης αποκλειστικά για συντελεστές της βιομηχανίας κινηματογράφου. Σταθερά στο προσκήνιο του φημισμένου φεστιβάλ, το AFM συγκεντρώνει όλο και περισσότερο ενδιαφέρον τα τελευταία έξι χρόνια, ενώ το 2018 ξεχώρισε ιδιαίτερα η πρωτοβουλία του ‘Book to Film’ (μια μοναδική ευκαιρία για τους εκδοτικούς οίκους της χώρας, καθώς κατά τη διάρκεια του προγράμματος αυτού συγγραφείς πραγματοποίησαν ολιγόλεπτες παρουσιάσεις ιδεών τους για ταινία προς αναζήτηση χρηματοδότησης). Φέτος και υπό την επίβλεψη του παραγωγού ταινιών Cha Seung-jae και του κριτικού κινηματογράφου Oh Dong-jin, το Asian Film Market θα επεκταθεί για πρώτη φορά και στο τηλεοπτικό πεδίο. Έτσι, θ’ απονεμηθούν τα Asia Content Awards, τα οποία θα τιμήσουν αξιέπαινες σειρές και τους συντελεστές τους. Η θεαματική απήχηση του Asian Film Market αν μη τι άλλο αιτιολογεί το ότι του χρόνου αναμένεται να διαχωριστεί από το BIFF και να συνεχίσει ως ανεξάρτητος θεσμός.

Σύμφωνα με συνέντευξη τύπου που έδωσαν τα μέλη της διοργανωτικής επιτροπής του BIFF στις 4 Σεπτεμβρίου προκειμένου ν’ ανακοινώσουν το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, σε 37 αίθουσες 6 κινηματογράφων (Busan Cinema Center, MEGABOX Haeundae, CGV Centum City, LOTTE CINEMA Centum City, LOTTE CINEMA Daeyoung, Sohyang Theater Centum City) θα πραγματοποιηθούν 303 προβολές ταινιών από 85 χώρες–αριθμός ρεκόρ για τα δεδομένα του θεσμού. Οι 120 από αυτές τις προβολές μάλιστα θα είναι παγκόσμιες πρεμιέρες, αριθμός και πάλι πρωτοφανής για το φεστιβάλ. Από φέτος δε, όλες οι παράλληλες κι εξωτερικές εκδηλώσεις γύρω απ’ το BIFF δε θα λαμβάνουν χώρα μόνο στην περιοχή της παραλίας Haeundae αλλά και σε διάφορες άλλες τοποθεσίες της πόλης (όπως το BIFF Square και το Busan Citizens Park).

Η επίσημη αφίσα του BIFF 2019. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του, η φετινή αφίσα δεν παραπέμπει απλώς στις LED πολύχρωμες οροφές του Busan Cinema Center, μα αποτελεί κι ενιαίο ύμνο προς τις σημαίες των Ασιατικών χωρών.

Στις περαιτέρω φετινές καινοτομίες του φεστιβάλ ανήκουν και προσθήκες, οι οποίες αντικατοπτρίζουν τις θεμελιώδεις μεταβολές που περνά η παγκόσμια κινηματογραφική σκηνή με την άνοδο των online πλατφορμών. Το BIFF 2019 θα δώσει επίσης βάρος σε παραγωγές με θεματολογία γύρω απ’ τις κοινωνικές μειονότητες. Ενώ δε τις προηγούμενες χρονιές τον πρώτο λόγο στο φεστιβάλ είχαν ταινίες από την Άπω Ανατολή, φέτος η γκάμα του περιλαμβάνει έργα απ’ όλη την Ασία, με τους διοργανωτές να επιθυμούν το φεστιβάλ ν’ ανοίξει στο μέλλον τις πόρτες του και σ’ ακόμα περισσότερες χώρες. Αυτήν τη χρονιά οι επισκέπτες θα έχουν παράλληλα και περισσότερες ευκαιρίες να συναντήσουν ειδήμονες του σινεμά κατά τη διάρκεια του επταήμερου Community BIFF 2019. Τέλος, ένα από τα πολυαναμενόμενα γεγονότα είναι και το ‘Legendary Cinephiles Strike Back’, το οποίο θα συντονίσουν τρεις δημοφιλείς κριτικοί κινηματογράφου (Jung Sung-il, Kim Hong-jun και Djuna), ενώ επιπλέον στα πλαίσιά του θα επιλέξει ο καθένας τους και μια ταινία για να παρουσιάσει στο κοινό.

Οι διοργανωτές του BIFF 2019 έχουν επίσης ανακοινώσει και μια σειρά από ειδικές, θεματικές εκδηλώσεις (Special Programs in Focus):

  • Στα πλαίσια της «100ετούς Ιστορίας του Κορεατικού Κινηματογράφου, 10 Σπουδαίες Κορεάτικες Ταινίες» (The 100 Year History of Korean Cinema, 10 Great Korean Films) θα γιορταστεί προφανώς η 100η επέτειος της εγχώριας κινηματογραφικής βιομηχανίας. Καθώς ένας απ’ τους σκοπούς του BIFF είναι να αρχειοθετεί και να παρουσιάζει στο κοινό εγχώριες παραγωγές που αντιπροσωπεύουν πλήρως την ιστορία, τα έθιμα και τον πολιτισμό της Κορέας, κι ενώ ήδη διάφοροι φορείς ετοιμάζουν αφιερώματα γι’ αυτήν τη γιορτή του σινεμά, το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan αποφάσισε να προβάλει δέκα κλασικά φιλμ που έχουν κριθεί ως παρακαταθήκη. Μεταξύ αυτών λοιπόν θα είναι ταινίες του περασμένου αιώνα (‘The Housemaid’ του Kim Ki-young, ‘The March of Fools’ του Ha Gil-jong, ‘Seopyeonje’ του Im Kwon-taek και ‘The Day a Pig Fell into the Well’ του Hong Sang-soo) αλλά και σύγχρονων, πολυδιακεκριμένων κινηματογραφιστών, όπως το ‘Memories of Murder’ του Bong Joon-ho και το ‘Old Boy’ του Park Chan-wook. Τις προβολές προβλέπεται να ακολουθούν και συζητήσεις με κριτικούς κινηματογράφου.
  • Η εκδήλωση «Εστίαση σε 3 Κινηματογραφίστριες από την Ασία» – «Βλέμμα και αναμνήσεις – Οι Κορυφαίες Κινηματογραφίστριες της Ασίας» (‘Attention to 3 Asian Women Filmmakers’ -‘Gaze and Memories – Asia’s Leading Women Filmmakers’) θα παρουσιάσει την Ινδή σκηνοθέτιδα Deepa Mehta, τη Yasmin Ahmad από τη Μαλαισία και τη Trinh T. Minh-ha από το Βιετνάμ. Σύμφωνα με τον ιστότοπο του φεστιβάλ, αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί ευκαιρία ανασκόπησης και διαλόγου πάνω στη ζωή των γυναικών σκηνοθετών στην Ασία και με ορίζοντα το μέλλον. Οι ίδιες αυτές διακεκριμένες σκηνοθέτιδες θα συντονίζουν τα σχετικά προγράμματα, ενώ τα φόρουμ στα οποία θα παρευρεθούν αποσκοπούν να θίξουν φεμινιστικά θέματα.

Σε σχετική σελίδα του ιστότοπου του φεστιβάλ μπορεί κανείς να δει αναλυτικά τις κριτικές επιτροπές και τα βραβεία. Για παράδειγμα, οι ηθοποιοί Bae Jong-ok και Jung Jae-young ορίστηκαν φέτος κριτές για το βραβείο ‘Actor & Actress of the Year’. Πρόκειται για ένα βραβείο που στόχο έχει να φέρει στο προσκήνιο ανερχόμενους νέους και νέες ηθοποιούς της Κορέας κι απονέμεται ειδικότερα για την εξαίσια ερμηνεία όσων συμμετέχουν σε ανεξάρτητες ταινίες που διαγωνίζονται στις ενότητες New Currents και Korean Cinema Today – Vision του φεστιβάλ. Οι κορυφαίοι κριτές ηθοποιοί θα επιλέξουν λοιπόν δυο νέους συναδέλφους τους και τα αποτελέσματα θ’ ανακοινωθούν κατά την τελετή λήξης της διοργάνωσης, οπότε και ο κάθε νικητής θα λάβει χρηματικό έπαθλο αξίας 5 εκατομμυρίων γουόν. Από την άλλη, το Βραβείο Κορεάτικου Κινηματογράφου (Korean Cinema Award) απονέμεται σε παράγοντες του κινηματογράφου που έχουν συμβάλει ιδιαιτέρως στη διάδοση του κορεατικού σινεμά. Οι Bae Yong-jae και Yoo Dong-suk, πρόεδρος και πρώην διευθυντής αντίστοιχα του Φεστιβάλ Κορεατικού Κινηματογράφου στο Παρίσι, είναι οι φετινοί βραβευθέντες.

Hand print plaques on the street pavement at Busan Film Festival

Όσον αφορά τις προβολές του BIFF 2019, αυτές έχουν ενδεικτικά ως εξής:

  • Η πρώτη και τελευταία προβολή θα είναι έργων σκηνοθετών που έχουν ήδη διακριθεί με το BIFF βραβείο New Currents, το οποίο κι απονέμεται σε σκηνοθέτες με αφορμή την πρώτη ή τη δεύτερη ταινία τους μεγάλου μήκους. Φέτος είναι η πρώτη φορά που το φεστιβάλ θα προβάλει στην έναρξη και τη λήξη του έργα που έχουν τιμηθεί με το συγκεκριμένο βραβείο, γεγονός που πιστοποιεί ακόμα μια φορά τον καθοριστικό ρόλο του Asian Market Project και του Asia Cinema Fund στη βιομηχανία του σινεμά. Έτσι, την αυλαία του BIFF 2019 θα ανοίξει, σε παγκόσμια πρεμιέρα, η ταινία ‘The Horse Thieves, Roads of Time’ σε συσκηνοθεσία του Καζάκου Yerlan Nurmukhambetov και της Lisa Takeba από την Ιαπωνία, ενώ οι τίτλοι τέλους του φεστιβάλ ανήκουν στο ‘Moonlit Winter’ του Lim Dae-hyung.
  • Το New Currents, το φημισμένο και κατεξοχήν διαγωνιστικό κομμάτι του φεστιβάλ, περιλαμβάνει φέτος δεκατέσσερις ταινίες κινηματογραφιστών από την Κορέα, την Ινδία, την Κίνα, την Ταϊβάν, το Ιράν, την Κιργιζία, το Ιράκ-Κατάρ, τις Φιλιππίνες και την Ιαπωνία.
  • Το φεστιβάλ προσθέτει αυτή τη χρονιά και μια νέα ενότητα, το Icons section, όπου και θα παρουσιαστούν έργα σημαντικών σκηνοθετών ανεξαρτήτως απ’ τη χώρα προέλευσής τους, όπως το ‘Marghe and Her Mother’ του Ιρανού Mohsen Makhmalbaf σε παγκόσμια πρεμιέρα, αλλά και διάφορες επιλογές απ’ το Φεστιβάλ των Καννών, όπως το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα ‘Parasite’ του Bong Joon-ho.
  • Η ενότητα Korean Cinema Retrospective του BIFF επέλεξε φέτος τον κινηματογραφιστή Jung Il-sung. Αυτή η ενότητα είναι κάθε χρόνο αφιερωμένη σ’ έναν εγχώριο κινηματογραφιστή με αξιέπαινη καλλιτεχνική συνεισφορά στη βιομηχανία. Στο 24ο BIFF λοιπόν θα προβληθούν και οι εξής ταινίες του: ‘Woman of Fire’ , ‘Son of Man’, ‘The Last Witness’, ‘Mandara’, ‘Late Fall’, ‘Hwang Jin-yi’ και ‘Born to Kill’.
  • Τέσσερις ταινίες του Netflix έχουν προσκληθεί στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan στα πλαίσια του σκοπού της διοργάνωσης να συμβαδίσει με τις εξελίξεις της βιομηχανίας. Είναι η δεύτερη χρονιά που το BIFF περιλαμβάνει τέτοιες παραγωγές στις μη διαγωνιστικές του κατηγορίες. Ο διευθυντής του φεστιβάλ δήλωσε μάλιστα ότι είναι πιθανή η σύναψη εταιρικής σχέσης με πλατφόρμες streaming όπως το Netflix, στα πλαίσια της προαγωγής ταινιών που μπορεί να μην πληρούν τις προϋποθέσεις για θεατρική προβολή. Μεταξύ λοιπόν των ταινιών αυτών και ως μέρος του Gala Presentation είναι και δύο επιλογές του Φεστιβάλ Βενετίας: ‘The Truth’ του Kore-eda Hirokazu και ‘The King’ του David Michod. Αντίστοιχα, στην ίδια παρουσίαση θα προβληθεί και η ταινία συμπαραγωγής ΗΠΑ-Κορέας ‘Coming Home Again’ του Wayne Wang.
Opening_ceremony_BIFF_Busan
BIFF Opening Ceremony

Σύμφωνα με τις δηλώσεις των ίδιων των διοργανωτών, το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan επιδιώκει να συστήσει στο σινεφίλ κοινό της χώρας ταινίες με μεγαλύτερη ποικιλομορφία. Υπόσχονται δε πως δε θα επαναπαυτούν και θα συνεχίσουν να θέτουν ακόμα υψηλότερους στόχους. Καθώς από τα έργα που θα προβληθούν φέτος μόλις το 27% είναι γυναικών σκηνοθετών, σκοπός είναι να επιτευχθεί άμεσα ένα ποσοστό 35%, το οποίο και θα ξεπεράσει κάθε σχετικό αριθμό οποιουδήποτε άλλου διεθνούς φεστιβάλ κινηματογράφου.

Ένα είναι βέβαιο: το 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan αναμένεται να είναι πιο εντυπωσιακό από ποτέ!

“Πιστεύω πλήρως […] πως οι άνθρωποι μαθαίνουν αρκετή ιστορία μέσ’ απ’ τον κινηματογράφο.” – Σκηνοθέτης Lee Joon-ik


Συντάκτης: Κωνσταντίνα Κουτσουπιά [Korea Supporter για την Korean Embassy in Greece (주그리스 대한민국대사관)]

Η Πρεσβεία της Κορέας δεν είναι υπεύθυνη για την εγκυρότητα του περιεχομένου και οι απόψεις και συστάσεις που διατυπώνονται αντιπροσωπεύουν τα εμπλεκόμενα άτομα (συντάκτης του κάθε άρθρου) και δεν αποτελούν άποψη ή σύσταση της Πρεσβείας της Κορέας.


Για μια γεύση από το αριστοτεχνικό κορεατικό σινεμά, περιηγηθείτε στον κόσμο των ταινιών Minari και Dongju: The Portrait of a Poet.

Άλλα άρθρα για την Πρεσβεία της Κορέας στην Ελλάδα:

A Stroll in the Book World of Korea – Part II

A Musical Journey Across the Korean 80s and Early 90s


Ενδεικτικές πηγές και χρήσιμοι σύνδεσμοι:

Ιστότοπος BIFFΤο YouTube κανάλι του BIFF

Schedule, events announced for Busan Int’l Film Festival

Busan film fest to highlight new voices, honor Korea’s history

BIFF award recipients to open and close this year’s festival

Φωτογραφία εξωφύλλου: Λεπτομέρεια επίσημης αφίσας BIFF 2019


4 thoughts on “24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Busan

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.